Projecten miv 2024

De volgende projecten hebben voor 2024 een subsidie ontvangen vanuit Outreach Beta:

De vo-ho-aansluiting verbeteren met www⁠.profielwerkstuk⁠.nl

Alle Nederlandse universiteiten en de eerste hbo’s, hebben naar initiatief van Bètapartners (VU/UvA) de website www.profielwerkstuk.nl gerealiseerd. De website helpt havo/vwo-leerlingen en hun docenten verder bij het profielwerkstuk. Dit gebeurt in de vorm van gratis theorie en inspiratie vanuit de samenwerkende organsiaties. Ook ondersteunt www.profielwerkstuk.nl het hoger onderwijs, door algemene vragen voor docenten en onderzoekers af te vangen.

Waarnemen en waarderen van de leefomgeving met vakoverstijgend bètaonderwijs buiten

Docenten in het VO worstelen met de urgentie om leerlingen voor te bereiden op een complexe, veranderende wereld. Ervarend, onderzoekend en ontwerpend vakoverstijgend onderwijs buiten het klaslokaal is motiverend en geeft leerlingen de context en competenties om zelf bij te dragen aan een duurzame samenleving. Wageningen Pre-University, Pre-U Twente en de NVON willen met dit project een bundel ontwikkelen met lesideeën en werkvormen die het voor docenten makkelijker maken om onderwijs te verzorgen in de directe leefomgeving. Binnen deze werkvormen zal waarnemen en waarderen centraal staan omdat dit de betrokkenheid vergroot bij een duurzame samenleving. Wij zullen binnen dit project gebruik maken van de kennis van ervaren docenten en lerarenopleiders.

voor meer informatie: www.wur.nl/pre-university

CheckYourFuture – Je toekomst begint hier

CheckYourFuture heeft als doel om een nationaal verzamelplatform op te zetten voor het opdoen van inspiratie in het loopbaan-oriëntatieproces, met een initiële focus op bètatechniek.

De inspiratie voor bètatechniek wordt gegeven door middel van video’s en interviews waarin diverse personen vertellen over hun eigen loopbaan en de keuzes daarin om zo een duidelijk en realistisch toekomstbeeld bij bètatechnische studies te schetsen. Naast het creëren van eigen content, is het doel om zoveel mogelijke bestaande content op CheckYourFuture samen te laten komen, zodat versplintering wordt tegengegaan en een duurzame voorziening kan worden gerealiseerd. 2024 is hierin het pilot jaar.

De website kan hier gevonden worden op het moment dat deze live is: www.checkyourfuture.nl 

Van KlimaatHelpdesk naar KlimaatLesSnacks

De KlimaatHelpdesk is dé plek waar iedereen een betrouwbaar en toegankelijk antwoord krijgt op alle vragen rondom klimaatverandering. Maar terwijl om ons heen de effecten van klimaatverandering steeds zichtbaarder worden, blijft het vaak lastig om klimaatverandering in de klas te bespreken, zeker buiten het vak aardrijkskunde. Met dit project zetten we de KlimaatHelpdesk-artikelen om naar KlimaatLesSnacks, lesmateriaal van 20-30 minuten, zodat klimaatverandering gemakkelijker onderdeel kan worden van alle bèta-vakken.

Unlock the Power of the Future: Ontdek Data Science, Computer Science en AI op de Universiteit!

A.I.vonturen: Ontdek Data Science, Computer Science, en AI op de universiteit

Dit project beoogt de interesse in data science, computer science, en AI te vergroten bij VWO-leerlingen in Zuid-Limburg. Het omvat activiteiten zoals profielwerkstukbegeleiding, workshops, en een campus tour, met betrokkenheid van diverse rolmodellen. De resultaten worden openlijk gedeeld via de facultaire website en sociale media, en het project heeft tot doel duurzame samenwerkingen tussen universiteiten en middelbare scholen te creëren om de instroom in STEM-opleidingen te stimuleren en diversifiëren.

Vierkant voor Wiskunde zomerkampen

Vierkant voor Wiskunde (www.vierkantvoorwiskunde.nl) is in 1993 opgericht om zomerkampen met wiskundige activiteiten te organiseren. Sinds 1994 zijn er elke zomer kampen voor  jongeren vanaf groep 6 tot en met klas 6. Er zijn kampen voor drie verschillende leeftijdscategorieën: bovenbouw PO, onderbouw VO en bovenbouw VO.

Tegenwoordig nemen jaarlijks meer dan 170 jongeren aan de zomerkampen deel. In 2024, 2025 en 2026 zal worden gewerkt aan het uitbreiden van de zomerkampen. Gestreefd wordt naar jaarlijks minstens 240 deelnemers.

De wiskundezomerkampen vormen een kweekvijver voor talent. Uit een enquête blijkt dat een groot deel van de kampdeelnemers wiskunde of een andere bètastudie gaat studeren. Zij worden later docent of universitair onderzoeker of gaan hun wiskundige kennis toepassen in industrie en bedrijfsleven.

Natuurkunde⁠.nl & Sciencespace⁠.nl: educatie en informatie

Natuurkunde.nl (opgericht in 2002) is een unieke website waar bovenbouwleerlingen en docenten natuurkundige info, les- en oefenmateriaal kunnen vinden; bovendien is er een vraagbaak die binnen 24 uur antwoord geeft op vragen. De website is opgericht door het gezamenlijke natuurkundeveld en heeft honderdduizenden unieke bezoekers per jaar. Sciencespace.nl bestaat sinds 2009; de site is bètabreed opgezet voor onderbouwleerlingen en heeft jaarlijks ruim honderdduizend unieke bezoekers. Neem vooral een kijkje op www.natuurkunde.nl en sciencespace.nl.

Versterking van onderzoekspractica in het voortgezet onderwijs

Om leerlingen te enthousiasmeren voor bèta en technologie is het belangrijk dat leerlingen de kans krijgen hun kennis en vaardigheden in de praktijk toe te passen. Praktische opdrachten op school zijn hiervoor een uitgelezen kans. Ze stimuleren leerlingen om zelf actief bezig te zijn: denken en doen komen hier bij elkaar.

Door gebruik te maken van (internationale) opdrachten ontwikkeld voor de EOES, worden leerlingen uitgedaagd om hun kennis en kunde in te zetten en met elkaar tot bèta technische oplossingen te komen. De opdrachten bevatten zowel biologische, scheikundige als natuurkundige experimenten gerelateerd aan een maatschappelijke context.

Voor meer informatie: https://www.ru.nl/ise/research/versterking-onderzoekspractica-voortgezet/  


Inclusieve proefjes voor iedere leerling

De afgelopen 20 jaar heeft C3 120 proefjes uitgewerkt in striptekeningen om zo kinderen kennis te laten maken met scheikundige en natuurkundige fenomenen in hun dagelijks leven. In dit project gaat C3 deze proefjes opnieuw vormgeven zo een bredere doelgroep aanspreken⁠. Alle kinderen moeten zich na de aanpassingen kunnen identificeren met de proefjes en de fenomenen die erachter schuilgaan⁠. Op deze manier representeren we het vakgebied van bèta en techniek op termijn diverser en inclusiever⁠.

Hedy: Stapsgewijs programmeren

Hedy maakt het makkelijk voor leraren in po en vo om met programmeren aan de slag te gaan. Geen ingewikkelde codes, maar stap voor stap programmeren, in het Nederlands en met een ingebouwde leerlijn. Als docent heb jij controle over waarmee je leerlingen aan de slag gaan; jij zet nieuwe codes en opdrachten voor leerlingen aan of uit, je laadt je eigen lesmateriaal in, of gebruikt dat van een van de andere docent. Met Hedy worden programmeerlessen behapbaar!